[one_third boxed=”true” animation=”Fade In” delay=””]

Azizatil Anum

Pemenang kebangsaan kategori wanita untuk cabaran JK1M musim pertama.

  • Umur: 30 tahun
  • Tinggi: 173.5cm
  • Kerjaya: Senior IT Executive
  • Berat Asal: 95.3kg
  • Berat Selepas: 78.6kg
  • Jangka Masa: 6 minngu
  • Pencapaian: Pemenang JK1M musim pertama dan menang wangu tunai lebih RM6000.

[button color=”Accent-Color” size=”medium” url=”http://kevinzahri.com/jom/ebooks/panduan-kurangkan-5kg-5minggu” text=”Nak kurang berat badan?”]
[/one_third]

Assalamualaikum wbt.

Nama saya Azizatil Anum Omar, berumur 30 tahun dan menetap di Cheras, Selangor. Saya mengalami masalah berat badan ketika berumur 18 tahun.Berat saya naik mendadak dan setiap kali akan naik 5kg kerana ketika itu saya duduk di rumah sewa sekaligus mengabaikan pemakanan yang sihat.

Gaya Hidup Sebelum

Saya tidak mengikut masa makan yang betul dan seringkali makan dalam kuantiti yang banyak serta makan makanan segera terutama pada waktu malam. Selain itu, saya juga penggemar tegar minum minuman bergas dan tidak mahu langsung minum air lain selain minuman bergas. Dalam masa yang sama, saya merupakan seorang yang sangat menggemari daging lembu dan juga daging kambing.

Tidak kira apa jenis masakan semuanya saya telan sehingga perut saya kenyang yang tahap maksima.

Berat saya pada tahun 2013 adalah 102kg. Saiz pinggang bermula 29 inci sehinggalah mencecah 39 inci. Dengan berat badan yang naik mendadak telah membuatkan saya sukar untuk mencari pakaian yang cantik dan sesuai. Apa yang saya pakai semuanya kelihatan hodoh kerana nampak bentuk badan yang gempal. Saya juga malu hendak berjumpa kawan-kawan kerana mereka semuanya kurus, cantik, suka bergaya dan sangat suka bergambar. Saya rasa sangat rendah diri kerana merasakan tidak setaraf apabila bersama mereka dan saya menjadi malu bergambar bersama kawan-kawan.

Gambar Anum sebelum. (Baris atas, kedua dari kanan)
Gambar Anum sebelum. (Baris atas, kedua dari kanan)

Dari situlah timbul satu kesedaran untuk saya berubah kerana saya telah mulai rasa umur semakin meningkat dan sampai bila saya ingin kelihatan sentiasa gempal dan saya juga risau sekiranya saya mengalami penyakit jantung yang boleh menjadi ‘silent killer’. Saya juga pernah diet tetapi langsung tidak menjadi kerana saya tidak dapat mengawal nafsu makan yang sangat tinggi. Saya juga pernah makan produk pelangsingan tetapi semuanya hanya sia-sia kerana berat saya makin bertambah, kerap sakit kepala, badan menjadi lesu dan saya juga menjadi semakin stress. Dan apabila saya stress, saya akan makan tanpa ingat dunia.

Azam bermula October 2013.

Pada October 2013,saya tanamkan azam untuk kuruskan badan. Saya cari tips-tips diet dalam beberapa website dan blog. Sehingga satu hari saya terjumpa website kevinzahri.com. Saya mula subscribe e-book di kevinzahri.com pada 31 October 2013. Di dalam website ini ada pelbagai tips atau e-book tentang cara-cara diet yang sihat, pengiraan kalori dan sebagainya.

Saya jadikan e-book sebagai panduan dan ruangan Success Stories membantu saya menjadi lebih bersemangat untuk membuang obesiti atau kegemukan pada diri saya. Saya juga terbaca ruangan saudara Adly dan saudara Zamani yang telah berjaya mengatasi masalah kegemukan dalam masa 6 minggu sekaligus membuatkan saya lebih semangat dan menjadikan mereka sebagai inspirasi saya.

Pada masa itu juga, kevinzahri.com juga ada menganjurkan Program Jom Kurus 1 Malaysia yang akan bermula bulan Januari 2014. Ini telah membakar semangat saya untuk turut serta dalam program ini. Saya telah memulakan langkah pertama dengan membayar yuran pada 8 December 2013 tetapi pada masa sama saya berasa risau saya tidak mampu dan malu jika kawan sekeliling mengetahui saya menyertai program ini. Tetapi dengan dorongan dan keyakinan dari saudara Zamani yang merupakan team leader Cheras, saya menjadi semangat dan tidak sabar memulakan program ini.

IMG-20140222-WA00061

IMG-20140301-WA00201

Sesi bermula pada 11 Januari 2014 dengan cara pengiraan kalori yang betul dan sesi timbang dengan berat permulaan 95.3kg. Selama 6 minggu saya banyak mengamalkan tips-tips dari website kevinzahri.com sekaligus membantu saya menurunkan berat badan sedikit demi sedikit. Selain itu, nasihat dari team leader Cheras juga banyak membantu saya bersama-sama untuk berdiet.

Amalan Diet Untuk Kurangkan berat badan?

Saya kurangkan pengambilan karbo, lebihkan pengambilan protein seperti ayam dan ikan, sayur-sayuran, buah-buahan, kekacang dan kurangkan minyak, garam dan lemak. Saya mengamalkan pemakanan kerap sehingga 4 kali sehari, breakfast, lunch, minum petang dan makan malam. Sekiranya saya lapar antara gap, saya akan makan 2 keping biskut. Pada waktu pagi, saya akan makan 1 keping roti bersama susu low fat. Pada tengah hari pula, saya akan makan setengah genggam nasi bersama seketul ayam atau ikan dan juga sayur-sayuran yang banyak. Minum petang pula saya hanya mengambil buah-buahan dan juga mengambil air soya. Pada sebelah malam, saya hanya mengambil sup sayur sahaja. Saya juga tidak minum air bergas (berkarbonat) dan banyakkan minum air masak sehingga 3 liter setiap hari.

Apakah bentuk senaman yang anda amalkan?

Saya akan melakukan senaman tidak kira tempat. Joging sekali sekala di tasik dapat merehatkan mata dan minda selain mengambil angin yang segar. dan di gym saya berjoging menggunakan treadmill selama 30 minit dan cycling selama 45 minit di dalam gym 3 kali seminggu. Selain itu, jika saya tiada kesempatan untuk ke gym saya akan melakukan high intensity cardio seperti jumping jacks, lateral jumps, burpees, dan sebagainya selama 20-25 minit.

[one_whole boxed=”true” animation=”Fade In From Bottom” delay=”200ms”]Suplemen? Saya tidak mengamalkan pengambilan suplemen kerana saya tahu ianya tidak membantu badan saya dalam pembakaran lemak. [/one_whole]

IMG-20140225-WA00001

IMG-20140301-WA00201

IMG-20140303-WA00261

IMG-20140222-WA00061

Jadikan kritikan dari orang sekeliling pendorong pembakar semangat!

Berdasarkan pengalaman saya, apa komen atau kritikan dari orang sekeliling perlu kita jadikan pendorong pembakar semangat supaya kita akan terus berusaha menangani masalah kegemukan. Selain itu, sabar dan disiplin antara faktor yang paling penting untuk mendapatkan berat ideal dan bentuk badan yang di idamkan.

Ini adalah kerana kita telah bertahun-tahun lamanya menikmati makanan yang tidak berzat dan selama itu lemak-lemak degil telah berkumpul di dalam tubuh badan kita dan memang mustahil transformasi diri boleh berlaku dalam masa yang cepat.

[button color=”Accent-Color” size=”large” url=”http://kevinzahri.com/jomkurus” text=”Nak join Cabaran Jom Kurus 1Malaysia?”]


Kevin Zahri

I am a US certified personal trainer and nutritionist with over 12 years experience. Over the years, I have published over 10 books, written for Men's Health, other fitness and lifestyle magazines, hosted TV shows and appeared on various TV shows, programs and magazines. I am also an avid corporate wellness speaker and web entrepreneur.

More about me here or follow me on Facebook or Twitter.

All author posts
Related Posts