fbpx

Cara Hilangkan Selulit Pada Punggung Dan Peha?

Soalan:

Saya Nisa, i just nak tanya, i ni berat 45kg, tinggi 150cm, masalahnya badan nisa ni selulit tu agak banyakla, lagi-lagi kat peha, so sekarang nisa cuma buat cardio like running and cycling sahaja, so adakah selulit tu akan hilang jika saya buat cardio sahaja?

Jawapan: Panduan Buang Selulit?

Nisa, terima kasih kerana sudi menghantar email kepada saya. Hmmm biar saya terangkan serba sedikit mengenai isu selulit, how it develops dan apa yang Nisa boleh lakukan untuk mengurangkannya (if at all)

Apa Dia Selulit? Selulit sebenarnya adalah lemak pada kulit yang bercantum dengan collagen. Gabungan collagen itulah yang memberikan selulit rupa seperticottage cheese yang Nisa tidak ingini. Selalunya selulit bentuk pada peha, punggung and sometimes pada tangan, betis dan torso atas.

85% daripada kebanyakan wanita mempunyai selulit

Masalah selulit adalah genetically driven (85% daripada kebanyakan wanita mempunyai selulit) dan jarang terdapat pada kaum Adam kerana sel lemak pada kulit lelaki adalah yang lebih jauh daripada lapisan atas kulit. Oleh kerana ia berpunca daripada keturunan, ia juga terdapat pada  wanita yang sebenarnya kurus dan mengamalkan gaya hidup yang sihat.

Cara Untuk Mengurangkan Selulit?

Malangnya, disebabkan oleh ciri-ciri selulit, it is almost impossible untuk menghilangkan selulit. Apa yang Nisa bole lakukan adalah mengurangkan lemak! Kurangkan lemak boleh mengurangkan kesan selulit. Ia tidak hilang 100% tetapi tidak begitu obvious.Untuk keterangan yang lebih lanjut, biar saya list down pelbagai kaedah untuk treat selulit (kurangkan lemak):

  • Liposuction: Ia adalah treatment untuk buang lemak bawah kulit. Ia mahal dan hanya memberi kesan untuk sementara waktu. Liposuction surgery mempunyai beberapa risiko. Selain itu liposuction tidak mengubah struktur kulit anda. Jadi selulit akan reoccur over time.
  • Selain itu, terdapat juga remedies berikut
    • Mesin Endermologie: ini banyak digunakan oleh beauty centers dan spa. Ia mengunakan roller dan suction tool pada bahagian badan yang mempunyai selulit. Again, its only a short term remedy.
    • Pil Pembentung (Blocker) Collagen. Theory: Less collagen maka kurang selulit?
    • Krim-krim dan lain lain.
  • Urut Untuk buang selulit? Urutan semata-mata tidak dapat hilangkan kesan selulit. Kalaulah urutan tu dapat longgarkan lemak pun, lemak anda tetap tak ke mana-mana.
  • Gaya Hidup Sihat! Ini mungkin cara yang paling berkesan untuk mengurangkan lemak dan kesan selulit.

Urut Untuk buang selulit? Urutan semata-mata tidak dapat hilangkan kesan selulit. Kalaulah urutan tu dapat longgarkan lemak pun, lemak anda tetap tak ke mana-mana.

Kesimpulan?

Nisa patut terima hakikat bahawa selutli adalah genetically driven. Treatment di spa dan pusat kecantikan bukan sahaja mahal tetapi ia hanya untuk jangka masa yang pendek untuk mengurangkan kesan selulit tetapi tidak dapat menjamin untuk mengubati atau menghilangkan kesan-kesan selulit.

Nasihat saya: Fokus usaha anda kepada mengurangkan lemak dan berat badan secara am dan berterusan. Amalkan gaya hidup yang aktif dan cergas untuk tegangkan otot dan kulit. Yes, anda boleh mencuba pelbagai krim, urut dan servis pusat pelangsingan untuk mengurankan kesan selulit. Pastly, embrace badan anda yang tetap cantik walaupun mempunyai kesan selulit.

Privacy Preference Center