[one_third boxed=”true”]

Mohd Hair Kadir

  • Umur: 27 tahun
  • Tinggi: 185cm
  • Berat Asal: 143kg
  • Berat Sekarang: 92kg
  • Pencapaian: Kurangkan hampir 50kg dan sembuhkan masalah diabetis dan hypertension.
  • Kerjaya: Web Designer.
  • Instagram: @mhair_kadir
  • Facebook: mohdhair
  • Twitter: mohdhair87

[button color=”accent-color” hover_text_color_override=”#fff” size=”medium” url=”https://kevinzahri.com/jomkurus” text=”Ingin kurang berat?” color_override=””][/one_third]

Salam Perkenalan. Saya Mohd Hair Bin Kadir. Salah seorang peserta Jom Kurus Kevin Zahri 2013, JK1M#1 dan JK Raya 2014. Di kesempatan ini saya ingin berkongsi kisah perjalanan hidup saya yang pada awalnya seorang OBES (143KG) dan menghidap diabetis dan darah tinggi sejak 10 tahun yang lalu. Saya adalah seorang yang dulunya tidak pernah mengambil berat tentang hal-hal kesihatan dan berat badan. Pada usia 14 tahun (Tingkatan 2), berat badan  saya telah mencecah 120KG. Pada usia 16 Tahun pula (Tingkatan 4), saya telah menghidap diabetis dan darah tinggi yang membuatkan saya sentiasa ke Hospital Besar Sultanah Aminah Johor Bahru untuk menjalani rawatan di Unit Pakar dan menjalani kehidupan sebagai pesakit diabetis dan darah tinggi.

Selepas saya menyambung pengajian saya di Kuala Lumpur. Segala rawatan susulan dan ubat-ubatan saya hentikan. Selepas 2 tahun saya tidak melakukan apa-apa rawatan, akhirnya saya mula merasai simptom-simptom penyakit itu kembali. Barulah saya menyambung rawatan di Hospital Besar Kuala Lumpur. Dalam keluarga saya, Arwah ibu saya juga menghidapi diabetis dan darah tinggi.

Gemok

“Adakah ini faktor keturunan?… “

Kehidupan saya sebelum mengenali Kevin Zahri, adalah satu kehidupan seorang obes yang tidak tahu cara dan ilmu yang betul dalam pemakanan dan latihan senaman. Sebagai seorang obes, saya juga mempunyai sifat malu, rendah diri, mudah tersentuh dan tidak mempunyai tahap konfiden yang tinggi untuk melakukan sesuatu aktiviti. Melakukan aktiviti yang pasif adalah rutin harian. Saya mula menanamkan azam untuk berubah dari seorang yang obes kepada seorang yang normal selepas saya hampir gagal untuk berkerja di salah sebuah syarikat terkenal di Malaysia. Semasa menjalani Employee Medical Checkup di PCMC, saya telah gagal kerana menghidapi darah tinggi. Saya gagal untuk berkerja di syarikat tersebut dan saya cuba membuat rayuan dan berkerja sebagai contract staff selama satu tahun. Dalam tempoh kontrak satu tahun saya cuba untuk berubah menjadi seorang yang lebih sihat kerana untuk menjadi pekerja tetap saya harus menjalani Employee Medical Checkup sekali lagi.

Gagal dengan produk.

Saya telah gagal dalam usaha satu tahun tersebut. Saya telah mencuba beberapa produk, suplemen dan pelbagai diet, namun ia tidak membantu mengikut tahap yang saya kehendaki. Saya juga telah mengamalkan diet tanpa karbo dan mengambil protein sebagai makanan ruji. Seperti mana rakan saya menasihati;

“Jangan ambil karbo langsung, nak makan ayam sekor pun tak ada masalah… “

Yes!.. benar ia membantu dalam penurunan berat badan. Paling menggembirakan saya, selepas balik kerja saya akan singgah ke gerai ayam golek dan membeli seekor ayam untuk makan malam. Memang nikmat makan malam dengan seekor ayam golek… nyumm….nyummm… Penurunan berat badan dalam diet ini lebih kurang 10-15KG. Namun lebih kurang satu tahun saya mengamalkan. Saya kerap sakit belakang dan saya telah pergi ke hospital untuk membuat rawatan. Berita sedih yang saya dapat, ujian air kencing saya mengandungi protein, dan ini bermaksud buah pinggang saya tidak boleh menampung protein yang berlebihan kesan daripada diet yang saya amalkan. Ini bermakna saya telah menemui sakit 3 serangkai saya iaitu; diabetis, darah tinggi dan buah pinggang.

Setelah keputusan pemeriksaan mengesahkan bahawa buah pinggang saya tidak dapat menapis dengan baik dan walaupun ia masih di peringkat awal, saya terus berhenti dari mengamalkan diet tersebut. Dari sini saya mula merasakan kebuntuan, berputus asa dan rasa seolah-olah tiada jalan untuk saya. Saya mula menyendiri untuk seketika waktu dan saya pernah berkata kepada sabahat saya;

“Aku rasa.. aku dah tahu macam mana aku akan mati…”

Kevin Zahri reply mesej Twitter

Namun hidup perlu diteruskan, saya tidak memberi tahu ahli keluaga berkenaan masalah buah pinnggang saya. Arwah ibu saya meninggal semasa saya sedang berusaha untuk berubah. Ibu saya juga pesakit diabetis dan darah tinggi. Ibu saya kritikal di sebabkan strok yang asalnya berpunca dari tekanan darah tinggi. Gula dalam darah ibu saya juga sukar diturunkan walaupaun dos insulin telah dinaikkan. Saya mula insaf dan betul-betul berazam untuk berubah. Saya mula berkongsi cerita mengenai sakit saya dengan sahabat-sahabat saya dan saya mengucapkan terima kasih tak terhingga kepada Zulhatfi Aziz yang memperkenalkan Kevin Zahri kepada saya. Beliau telah memberitahu saya bahawa Kevin Zahri adalah pakar pemakanan dan cikgu fitness No.1 di Malaysia dan meminta saya untuk tweet Kevin Zahri sendiri tentang masalah-masalah saya. Saya tidak menyangka bahawa Kevin Zahri akan membalas tweet saya dan dari situlah langkah pertama saya bermula.

Bermula dari tweet itulah hidup saya berubah. Saya memulakan hidup baru saya dengan membeli lifetime e-book + video Kevin Zahri. Saya cuba mengikuti segala ilmu pengetahuan yang dikongsikannya. Saya memulakan langkah pertama saya pada Ramadan 2013. Ini adalah pengamalan diet yang betul-betul sukar. Mengambil Faktor Kalori, Deffisit Calories, ia bukan suatu yang mudah. Berkat Ramadan 2013 dan ilmu dari e-book dan Video Kevin Zahri saya mula membiasakan diri dengan cara diet yang diajarkan. Susah itu memang susah, numun saya terus usaha dan saya sendiri tidak percaya akan kemampuan diri untuk mengikuti segala ilmu yang terkandung dalam ebook dan kalori pemakanan yang diperlukan untuk diri sendiri.

Perubahan yang Ketara

Saya boleh berbangga kerana diabetis saya juga mula menurun dengan pengamalan diet yang saya amalkan. Keputusan darah yang tertinggi untuk diabetis saya ialah 24mmol/L. Di akhir Ramadan 2013, result diabetis saya turun ke 7-8mmol/L. Dan tekanan darah tinggi saya tidak menunjukkan perubahan yang ketara. Di sini saya mendapati dengan menjaga diet yang sihat dan pemakanan yang mengikuti keperluan kalori diri sendiri, diabetis akan dapat diatasi.

record

Cabaran Jom Kurus Bersama Kevin

Saya mula berminat untuk mengikuti program-progam Kevin Zahri kerana dengan hanya mengikuti dan menonton video-video Kevin saya telah berjaya menurunkan berat badan sebanyak 10-12KG dengan menjaga pemakanan sahaja. Saya cukup berpuas hati dengan pencapaian saya dan teringin untuk berjumpa dengan Kevin Zahri sendiri. Akhirnya saya mengikuti Kursus/Seminar pemakanan yang diadakan pada Oktober 2013 di PCMC bersama Kevin Zahri sendiri dan saya menyertai Cabaran 6 minggu Jom Kurus Kevin Zahri pada Nov-Dec 2013. Saya memulakan cabaran Jom Kurus degan Berat 128.7KG dan secara rasminya Kevin Zahri menjadi coach saya.

Aktiviti bersama Coach Kevin Zahri untuk hari pertama adalah aktiviti cabaran. Kami ke Taman Botani Kuala Lumpur untuk melakukan Circuit Training and jogging. Komen saya, memang sakit satu badan. Bagi seorang peserta obes macam saya dan yang hanya melakukakn aktiviti-aktivi yang agak pasif seharian, latihan-latihan yang diberikan Coach Kevin Zahri agak berat untuk saya. Namun ini semua adalah satu cabaran untuk 6 minggu sahaja. Banyak aktiviti yang amat menarik yang disusun oleh Coach Kevin. Namun, ada juga yang tidak dapat saya sertai kerana dikhuatiri akan sakit-sakit badan. Beberapa kenangan yang saya tidak boleh lupakan dalam Cabaran Jom Kurus Kevin Zahari 2013 adalah semasa Coach Kevin menjemput peserta bermain badminton di Condominium beliau. Badminton adalah salah satu sukan kegemaran saya dan semasa sesi aktiviti badminton tersebut, 45 minit pertama perlu buat running circuit. Apabila Coach Kevin menunjukkan demo, hati saya berkata;

“Coach ni nak train atlet jadi fit ke.. nak train orang gemuk jadi kurus?… aiyoO.. sakit ooOO…”

Berat dan Tekanan Darah Tinggi Saya Mula Turun

Nak bermain badminton punya pasal, saya buat je. Semasa nak bermain badminton tu memang dah tak ada tenaga. Banyak lagi kisah-kisah menarik di JKKZ 2013 ini. Dalam 6 minggu cabaran saya hanya dapat menurunkan 9.4KG. Pada mulanya saya tidak berani untuk melakukan aktiviti yang terlalu intense kerana faktor darah tinggi. Tetapi apabila saya mencuba untuk melakukannya, tekanan darah tinggi saya menurun. Dan apabila saya terus melakukan aktiviti-aktiviti kardio yang agak intense dan yang banyak mengeluarkan peluh, tekanan darah tinggi saya semakin menurun. Akhirnya dengan mengikuti Cabaran Jom Kurus dan melakukan aktiviti-aktiviti yang sihat di samping mengamalkan cara pemakanan yang sihat, saya amat bersyukur diabetis dana tekanan darah tinggi saya mula berkurangan.

“Kejayaan yang amat membanggakan saya adalah apabila dapat mengawal diabetis dan tekanan darah tinggi tanpa ubat-ubatan dan dengan cara yang sihat… Bagi seorang pesakit diabetis dan darah tinggi selama lebih kurang 10 tahun,  saya berpendapat bahawa diabetis dan darah tinggi BUKAN dari faktor keturunan tetapi CARA HIDUP kita sendiri..”

Bukan Salah Keturunan

Saya dahulunya adalah pesakait darah tinggi dan diabetis selama hampir 10 tahun dan kini saya dapat hidup sihat dan bebas dari penyakit-penyakit tersebut. Penyakit diabetis saya dapat diatasi dengan hanya mengawal pemakanan, manakala tekanan darah tinggi pula saya dapat kawal dengan melakukan aktiviti-aktiviti senaman kardio yang menguatkan jantung dan membina stamina diri. Namun apabila saya bebas dari penyakit-penyakit tersebut itu tidak bemakna saya boleh menapak ke dunia saya yang dulu iaitu dngan tidak menjaga pemakanan dan tidak melakukan apa-apa aktiviti dan tidak mengamalkan hidup sihat. Walaupun Cabaran Jom Kurus telah tamat, saya masih meneruskan aktiviti sukan kegemaran saya. Seperti mana yang Coach Kevin Zahri selalu pesan;

“Akiviti senaman yang terbaik adalah yang kamu minat supaya ianya berterusan…”

Jadi saya terus melakukan aktivti yang saya gemari untuk saya terus kekal aktif dan tidak kembali ke dunia lama saya. Sekarang saya telah menyertai team badminton syarikat saya dan setiap minggu kami akan bermain badminton sebagai satu aktiviti sukan mingguan. Saya juga turut menyertai aktiviti yang agak saya gemari seperti hiking, dogeball, jogging dan sebagainya. ini semua dengan satu tujuan. Iaitu untuk terus kekal aktif dan sihat.

Akhir kata, saya seolah-olah tidak percaya yang saya boleh melakukan ini semua dan saya akan cuba untuk terus kekal dengan cara hidup yang sihat. Dahulunya saya seberat 143KG, dan sekarang 92KG dan akan datang target saya adalah 75-85KG.

“Kurus itu hanyalah satu pakage,  jika anda mencari kehidupan yang lebih sihat..”

latest

Untuk Diri Sendiri!

Walaupun pencapaian penurunan berat badan saya tidaklah sehebat pemenang-pemenang Jom Kurus, namun saya berbangga kerana saya melakukan ini semua adalah untuk menjaga kesihatan diri saya sendiri dan jika ada kesempatan saya juga ingin berkogsi pengetahuan yang saya perolehi ini bersama-sama mereka yang senasib atau yang lebih teruk perjalanan hidupnya berbanding saya. Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada Coach Kevin Zahri kerana berkongsi pengetahuan dan memberi kepercayaan kepada saya untuk mengendalikan progam JK1M untuk musim yang ke-2.

Jika ada kelapangan masa saya akan kongsikan perjalanan dan pengalaman saya bersama peserta-peserta Jom Kurus 1 Malaysia Musim Ke-2 kawasan Batu Cave.

Privacy Preference Center