Ali Hussain: Berjaya Turun Berat 13kg Dalam 3 Bulan Tanpa Pil

Dapatkan eBook Anda!

Salam Kevin dan semua,
Saya tak pandai menulis…just sharing story la KZ ye…interesting ke tidak terpulang la tapi bagi saya memang saya syukur sangat-sangat.
1) Awal bln Dec 2010, selepas serangan slip disc utk kali kedua. Saya dimasukkan ke hospital 1 minggu. Doc dah buat keputusan utk masukkan titanium di lumbar no 3, 4 dan 5. 7jam sebelum buat pembedahan saya buat keputusan untuk membatalkannya. Berat saya pada masa tu 92kg. Memandangkan kerja sebagai surveyor memerlukan utk mengangkat peralatan seberat hampir 30kg setiap hari dan dengan berat badan saya yang semakin memuncak naik mungkin penyebab penyakit, saya terfikir utk menurunkan berat badan. Dengan harapan penyakit saya akan kurang dan kerja saya tidak terganggu.

…jam sebelum buat pembedahan saya buat keputusan utk membatalkannya…

2) Sebelum ini pernah cuba untuk menurunkan berat badan dengan mengambil susu … tapi tekak saya tak bole tahan … mesti nak makan. Jadi bila susu habis, berat badan pun makin naik. Sampailah saya terjumpa kalori defisit yg diterangkan oleh Kevin Zahri.

Dari 92kg ke hari ini 79kg

3) Tanpa mengambil apa-apa pill atau susu kurangkan berat badan. Saya banyak bertanya kawan dan membaca blog Kevin Zahri, sususejat dan dan menggunakan youtube sebagai rujukan untuk melakukan kardio excercise. Har-hari saya mengira kalori yg saya ambil. Ya! Saya makan hingga 5-6 kali seperti yang Kevin Zahri sarankan. Saya ambil nasi dan sebagainya tapi memantau kalori tak melebihi apa yang saya rancangkan.
Pada bulan pertama saya banyak buat fastwalk di Tasik Setiawangsa yang mana terdapat rubber track utk mengurangkan rasa sakit slip disc bila buat excercise. Saya buat 4-5kali seminggu. Lama kelamaan saya sudah boleh jogging slowly. Bulan pertama turun sehingga 6kg. Sangat laju. Kemungkinan body saya terperanjat kot.

…Bulan pertama turun sehingga 6kg. Sangat laju. Kemungkinan body saya terperanjat kot…

Bulan Kedua: Kemudian saya terbaca blog KZ tentang treadmill yg paling sesuai utk saya yg mempunyai slip disc. Ya, mmg harganya agak tinggi. Tapi cukup bebaloi dgn keperluan saya. Seminggu saya akan berlari & berjalan 4-5x dengan 500 kalori per session. Bulan kedua berat saya 83kg turun 3kg!
Bulan Ketiga. Memang boring berlari atas treat mills. So, saya tukar-tukar exercise dengan bermain badminton, ikut you tube especially TAEBO..dan treatmills. Sekarang berat saya 79kg.
Saya akan turunkan berat badan sehingga 70kg. Sekarang saya dah mula berjinak2 dengan melakukan senaman dengan dumbell untuk menguatkan otot-otot.

Pesanan?

Hmmm nak pesana apa? Bagi saya, semua ada dalam blog Kevin Zahri, ebook Panduan Kurangkan 5kg Dalam 5 Minggu, Fitness/Cergas 24/7. Tapi cuma satu lagi: Jangan la ambil pills @ ape2 ubat utk kurus.. Jusmate ke ape ke…semua tak bole pakai…semua bergantung kpd kalori defisit…
FYI saya ambil roti canai, cake, ice cream dsb hanya dgn memantau calorie..bagi saya x ada benda yg kita mahukan akan datang bergolek kalau tanpa usaha.
Alhamdulillah..Slip disc saya dah kurang & kerja saya pun lancar…saya lebih cergas dan sihat.
Thanks KZ
Ali.

Privacy Preference Center