Hafiz Anuar Turunkan 30kg Berat Badan

  • Nama: Muhammad Hafiz Anuar.
  • Matlamat: Kurang berat badan.
  • Pencapaian: Kurang 30kg Dalam 15 Bulan.
  • Twitter: @hafyzanuar
  • Facebook: hafyzanuar

Ingin Kurang berat?

Kisah ini saya coretkan khas untuk tatapan kepada semua dan kepada mereka yang bergelar ‘GEMOK’ atau bahasa sains ‘OBES’

Nama saya Muhammad Hafiz Anuar. Saya dari Negeri Sembilan.Saya seorang yang tinngi (185cm) Memang saya di lahirkan dari keluarga yang memang pandai masak dan sedap pulak tu. Jadi tak mustahil hidup saya gelisah tanpa makanan di sisi. Dari sekolah rendah saya memang suka berkawan dengan budak yang OBES atau GEMOK. Sebab bagi saya mereka ni terdapat keistimewaan. Keistimewaan = cerita pasal makanan 24 jam. Tabiat saya ni saya terapkan sampailah ke sekolah menengah.

Sungguh bergaya bukan? (100kg)

…ejekan dan cemuhan memang perkara biasa…Cinta monyet di tolak adalah lumrah di sebabkan saiz badan yang boleh di katakan macam ‘bapak orang’. Ramai yang lari dan takutkan saya….


Sewaktu di sekolah menengah, ejekan dan cemuhan memang perkara biasa. Cinta monyet di tolak adalah lumrah di sebabkan saiz badan yang boleh di katakan macam ‘bapak orang’. Ramai yang lari dan takutkan saya. Basikal yang di kayuh hari hari ke sekolah memang dah selalu pancit dan dah menjadi kepakaran pada saya untuk menukar tiub tayar.

Sehinggalah di alam habis persekolahan. Aktiviti makan saya makin tidak terkawal. Tambahan saya memang boleh la orang cakap pandai memasak jadi ini merupakan satu kelebihan dan di jadikan aktiviti bila waktu lapang.

Sampai satu ketika saya di tawarkan ke satu kolej di Ibu kota Kuala Lumpur. Yeah! Syurga Makanan!!

Keadaan waktu belajar masih boleh dikawal di sebabkan tiada kemudahan memasak dan makanan pun bergantung kepada berapa banyak duit belanja yang ada. Istilah duit belanja pada saya ketika ini adalah untuk MAKANAN.

Pagi, Tengah Hari, Malam, Tengah Malam memang mencari nasi.

Pagi, Tengah Hari, Malam, Tengah Malam memang mencari nasi sebagai bahan kunyahan. Sampailah satu ketika pernah kawan kawan menyambut ketibaan saya di kelas sambil cakap “beri parking woii! Bas persiaran dah sampai” HAHAHA. Itu okey lagi. Tengah cover malu duduk kat atas kerusi yang boleh putar,tah macam mana kerusi tu pun patah, hmmm. Satu petanda yang kurang baik apabila satu kelas berderai ketawa sampai habis waktu pembelajaran.

Diringkaskan, saya sambung pula pembelajaran di satu Universiti swasta di Bangi. Tercetusnya azam untuk kurus ni apabila sering di herdik, di sama ertikan dengan benda yang lebih besar seperti banglo,bas dan trailer, frust sebab kena tinggal oleh yang tersayang hahaha . dan saya mulakan dengan langkah yang PERTAMA pada bulan MAC 2011. Saya mulakan sesi diet saya dengan mencari bahan dan info yang penting untuk berdiet.

…saya mulakan dengan langkah yang PERTAMA pada bulan Mac 2011…

Blog Kevin Zahri, Youtube dan google.

Saya terjumpa Blog Kevin Zahri tentang info diet dan gaya hidup sihat. Pada mulanya memang pandang sekali lalu. Tapi blog inilah yang saya buka sampai sekarang. Saya cari dalam google, youtube. Untuk pengetahuan memang saya suka makan nasi satu hari mungkin 5x sehari. Tanggal 3 March 2011 saya kuatkan azam dari makan 5x sehari nasi ke 3x dan sampailah 1x nasi. Memang sesuatu yang sukar untuk kita tinggalkan makanan ruji yang kita makan dari kecil. Tapi bagi saya senang. Kalau nak Macho/kacak kena sakit,kalau taknak sakit gelaran bas persiaran menanti saya. Saya terapkan azam ni. Setiap kali tengok member makan nasi waktu pagi,tengah hari saya terpaksa bersabar untuk jawapan yang membanggakan di hari yang akan datang.

…saya gantikan nasi putih dengan sumber rendah karbihidrat yang lain..

Untuk Pengetahuan semua, saya ambil masa seminggu untuk praktikkan makan nasi sekali sehari sehinggalah NASI ITU SAYA GANTIKAN DENGAN SUMBER RENDAH KARBOHIDRAT yang lain. Dan saya memulakan proses praktikal seperti kardio/jogging setelah seminggu kurang makan nasi dan setelah buat research di internet tentang diet. Bagi saya ini penting sebab dari situ bermulanya semngat dengan membaca cerita mereka yang pernah menjadi gemuk, info yang terdapat dalm blog Kevin Zahri. Ini akan menjadi pencetus semangat pada saya.

Bermula bersenam dengan slow jog

Saya mulakan minggu kedua dengan slow jog. Sebab kaki saya berasa sakit apabila terus berlari mungkin di sebabkan badan yang terlalu berat. First saya start jogging dalam jarak 200 meter sahaja sudah penat. Memang teruk dan memalukan. Dan bermula pada hari itu saya mula ber-jogging untuk membakar kalori kalori yang dah lama di simpan dalam badan.

Alhamdulillah, semakin hari semakin jauh jarak yang saya boleh pergi. Saya amalkan senaman situps sebanyak 100x sehari di mana saya buat 20 kali selepas setiap kali masuk waktu solat.

Cheat Day: Masakan Emak Di Kampung

Saya juga mengamalkan meminum LIMAU KOSONG SUAM TANPA GULA selepas senaman dan sebelum tidur malam. Di waktu ini juga saya mengambil satu hari di mana hari yang saya berada di kampung iaitu sebagai ‘cheat day’ ya, hari yang saya makan nasi dan lauk masakan emak saya. Memang tak boleh nak tolak tepi. Hahaha.

Satu makanan khas yang mahal dan tidak berkesan!

Sewaktu di minggu yang kelima ketika dalam proses diet ni, saya ada mengambil satu makanan khas untuk penurunan berat badan. Dan ianya sangat mahal dan kesan pada tubuh tidak terlalu ketara dan saya mengambil keputusan untuk berhenti mengambil supplement tersebut di sebabkan kos yang tinggi. Bagi saya makanan tambahan/diet ni hanyalah mind set seseorang sahaja. Jika kita ambil supplement tapi makan tidak control,buang masa dan duit. Perkara yang terbaik untuk mengurangkan berat badan adalah bersenam. Bukan sahaja boleh kurus malah dapat menyihatkan badan.

… Lebih membanggakan mereka yang mengherdik saya dahulu mula memberikan pujian demi pujian….

Proses penurunan berat ini terus berlarutan dan saya memang melakukan senaman yang lebih ekstrim untuk membakar kalori sehingga ke bulan yang ke3 iaitu akhir May. Lebih membanggakan mereka yang mengherdik saya dahulu mula memberikan pujian demi pujian. Dan saya jadikan pujian ini sebagai satu dorongan untuk terus menurunkan berat badan.

Perkara yang saya amalkan untuk menrurnkan berat badan:

  1. Amalkan meminum air kosong selepas bangun tidur,sebelum tidur dan di waktu harian anda. Saya amalkan meminum 3 botol besar 1500ml sehari.
  2. Amalkan senaman situps yang bagus untuk melatih otot perut
  3. Mengetahui bacaan kalori, BMR, DCR dan lain lain seperti yang diajar dalam eBook Kevin Zahri.
  4. Minum limau kosong suam tanpa gula setiap lepas senaman dan sebelum tidur
  5. Amalkan senaman kardio setiap hari kecuali satu hari iaitu ‘Cheat Day’
  6. Baca cerita pengalaman mereka mereka yang pernah menjadi obes
  7. Tekad kan azam. Contoh saya letakkan gambar di screen laptop/dinding gambar badan yang tough seperti pelakon taylor lautner sebagai sumber inspirasi.

Kini,saya hanya perlu mengamalkan diet yang seimbang untuk mengekalkan dan menurunkan berat badan. Segala info yang terdapat dalam blog Kevin Zahri memang banyak membantu. Saya mengamalkan konsep segenggam nasi dalam pengambilan nasi harian.

…Saya mengamalkan konsep segenggam nasi dalam pengambilan nasi harian…

Alhamdulillah dengan berbekalkan doa dan usaha saya dapat capai matlamat untuk menguruskan badan. Sekarang saya lebih tumpukan kepada bentuk pemakanan yang sihat, berjogging, dan membantu mereka yang memerlukan nasihat. Adalah sesuatu perkara yang bukan mudah untuk kita kecapi sesuatu, tetapi percayalah Setiap yang berusah pasti akan mendapat hasilnya. Dulu saya di herdik kini herdikan diganti pujian. Kita semua boleh hasilkan sesuatu dengan azam yang tinggi, jadikan herdikan yang anda dapat hari ini,adalah pujian di keesokan hari. Pasti ianya membanggakan diri anda.

Privacy Preference Center