Isa Abdullah: Rahsia Kurus 22.8kg dalam 6 minggu pemenang JK1M

[one_third boxed=”true” animation=”Fade In” delay=””]Isa Abdullah merupakan pemenang kebangsaan kategori lelaki untuk cabaran JK1M musim pertama.

  • Umur: 43 tahun
  • Tinggi: 1.65m
  • Berat Asal: 96.5kg
  • Berat Selepas: 73.7kg
  • Jangka Masa: 6 minngu
  • Pencapaian: Pemenang JK1M musim pertama dan menang wangu tunai lebih RM6000.

[button color=”Extra-Color-1″ size=”medium” url=”https://kevinzahri.com/jom/ebooks/panduan-kurangkan-5kg-5minggu” text=”Jom Kurang Berat Badan”]
[/one_third]Hi Saya Isa Abdullah berasal dari Tuaran, Sabah. Berumur 43 tahun, sedang menuntut di salah sebuah IPTA di Selangor selain bekerja sebagai pensyarah sambilan.

Amalan gaya hidup sebelum cabaran JK1M?

Sebelum ini berat saya hanya di sekitar 68-72kg sahaja, namun selepas nekad berhenti merokok pada tahun 2010 berat badan saya saban hari semakin bertambah sehingga mencecah hampir 100kg. Kesan daripada itu telah membuatkan saya sentiasa berasa lapar dan semakin kerap mengunjungi restoran makanan segera tanpa mengira waktu. Saya mula menyedari perubahan fizikal saya apabila terpaksa membeli pakaian baru yang lebih longgar dan besar.

Saiz pinggang saya telah meningkat daripada saiz 32 kepada 40 dengan begitu cepat sekali. Semakan banyak pakaian terpaksa disimpan kerana sudah tidak muat untuk pakai lagi. Melihat keadaan badan saya yang semakin membesar saya telah mencuba pelbagai produk pelangsingan namun percubaan tersebut menemui jalan buntu.

Saya berasa cepat letih, sering sakit kepala sehingga berhari-hari lamanya, cepat stress, tekanan darah semakin tinggi dan semakin hilang keyakinan diri. Saya tidak suka mengambil gambar mahupun bergambar dalam keadaan yang saya tahu saya sudah pun gemuk dengan perut yang membulat dan menggeleber ke hadapan.

Gambar lama.
Gambar lama.

Namun selepas membaca iklan tentang cabaran Jom Kurus 1 Malaysia JK1M Musim pertama baru-baru ini di media sosial, seolah-olah ianya telah memberi suatu peluang dan sinar baru dalam hidup saya untuk melakukan perubahan ke atas diri saya. Dengan mendapat inspirasi daripada para pemenang iSihat musim lalu, saudara Adly, Zamani dan Nasriq, dengan serta-merta saya terus mendaftar dan membuat pembayaran secara online menerusi Paypal dengan menyertai pasukan Kuala Kangsar. Semasa sesi timbang kali pertama berat permulaan saya adalah 96.5kg. Ketika memulakan senaman low impact kali pertama pun saya sesak nafas dan tercungap-cungap.

Amalan diet sepanjang cabaran 6 minggu?

Sepanjang 6 minggu tersebut saya dapat belajar tentang ilmu pemakanan sihat menerusi ebook dan video Kevin Zahri serta nasihat ketua pasukan Kuala Kangsar, dan para jurulatih.

Ketika sarapan pagi saya cuba memfokuskan kepada sumber protein utama seperti putih telur, susu segar, ayam, ikan, protein soya yang saya makan secara bersilih ganti. Protein mampu mengenyangkan sehingga waktu makan seterusnya serta merangsang pembakaran lemak dalam badan.

Minuman kesukaan saya ialah campuran buah-buahan dengan dua gelas air batu bersama sedikit madu/kurma di blender sendiri menjadi iced blended buah yang sangat mengenyangkan. Saya meminumnya pada 10 pagi, 4 petang dan ketika makan malam bagi melengkapkan 3 liter yang diperlukan dalam badan. Air batu ternyata meningkatkan metabolisme badan seterusnya menggandakan kadar pembakaran kalori per minit, amat membantu dalam penurunan berat badan.

Ketika tengahari saya makan segenggam nasi bersama setengah pinggan sayur-sayuran bersama protein ikan/ayam.

Ketika malam saya cuba elakkan sebarang jenis karbohidrat kerana dikhuatiri akan membentuk lemak di dalam badan sekiranya senaman tidak mencukupi. Saya cuba memastikan meminum air secukupnya sehingga air kencing berwarna jernih, tidur secukupnya, serta menghindari sebarang bentuk stress.

isa-75-2

isa-75-1

Bagaimana dengan senaman Isa?

Saya mengikuti program kecergasan yang telah disediakan oleh ketua pasukan bersama-sama jurulatih jemputan sekurang-kurangnya dua kali seminggu. Jika berkesempatan pada awal pagi saya akan membuat senaman kardio seperti berlari di sekeliling tasik UTP atau senamrobik dan pada sebelah malamnya saya cuba membakar 1000 sehingga 1500kalori di pusat kecergasan berdekatan dengan senaman mengangkat berat dan kardio berbasikal.

Adakah Isa gunakan sebarang suplemen? Tidak.

Tip dan nasihat Isa kepada yang ingin kurangkan berat badan?

Pada 22 Februari 2014 iaitu pada sesi timbang terakhir berat saya ialah 73.7kg. Ini bermakna berat saya telah berjaya turun sebanyak 22.8kg iaitu 23.62% daripada berat asal. Semua ini memanglah usaha sendiri, tetapi tanpa desakan, sokongan moral, motivasi berterusan daripada isteri tercinta, ketua pasukan, para jurulatih serta persekitaran yang positif sudah pasti ianya tidak mungkin berhasil.

Kepada rakan-rakan di luar sana, jangan putus asa membakar lemak badan anda. Ada masanya motivasi kita jatuh, namun cuba tabahkan hati. Ada ramai peserta JK1M lain untuk kita sama-sama berkongsi luahan masalah dengan beberapa pilihan penyelesaian dengan kebijaksanaan ketua pasukan serta para jurulatih di sekeliling kita. Saya yakin anda semua pasti berjaya! Mencegah penyakit lebih berbaloi berbanding mengubati yang belum tentu dapat menyembukan penyakit. Jom Kurus!

Privacy Preference Center