Larian marathon tingkatkan risiko serangan jantung?

Dalam 24jam ini ramai yang mesej saya melalui Instagram and Facebook berkenaan artikel Astro Awani – Hubung kait larian maraton dan risiko serangan jantung

Tajuk mungkin menakutkan anda, tapi it should not as senaman sememangnya merupakan stres fizikal badan dan sekiranya berlebihan, berpanjangan dan terlalu berintensiti tinggi akan tingkat risiko kecederaan dll secara am.

Without risk there is no reward ..

But balance and commonsense but prevail

Bagi saya, kelebihan senaman outweighs risiko kecederaan tapi senaman, termasuk kardiovaskular, penting untuk kita, termasuk saya, untuk mengenali batas dan sentiasa utamakan keselamatan dalam usaha utk AKTIKAN diri. 

Find balance.

Kalau tanpa senaman, yes, tiada stres fizkal badan tapi akibatkan badan yang kurang kuat, kurang bermaya dan STRES pula dengan keadaan diri yang lemah sepanjang masa. Stres jugak tu. 

Jadi dari  “couch potato” atau “marathon” yang merupakan dua extreme dalam polar senaman, cari lah keseimbangan diri. 

Berlari, termasuk senaman yang lain mempunyai pelbagai manfaat termasuk kecergasan, kekuatan, saluran stres dll tapi just like anything else, too much of anything is “bad”, including over-exercising. 

Balance is important, including rehat dalam membantu badan untuk membaiki wear and tear badan. 

Sekali lari 21km atau lari sikit-sikit?

Itu bergantung dan pilihan individu. Saya sendiri, seumur hidup (dalam 40 tahun) hanya berlari melebihi 10km sekali jalan kurang dari 10x kot. Purata larian saya adalah lebih kurang 3km yang mengambil masa 25-30min. So sama lah kalau nak join larian BSK Virtual Run 21KM, anda tidak perlu berlari 21km dalam satu larian tapi anda boleh agihkan jarak 21km itu dengan 3-6x larian over several days.

at 3km per run, it will take me 7 runs to make up the 21km and that’s totally OK!

It’s always you vs you. Selamat berlari dan aktifkan diri.