10 Tip Azam KURUS 2024

Firstly, selamat tahun baru 2024.

Bagaimana perayaan anda? Seperti tahun-tahun yang lain, saya pasti ramai yang berazam untuk kurangkan berat badan, baiki kesihatan dan tingkatkan kecergasan diri.

10 Tip Azam Kurus 2024:

Baiklah following adalah 11 tip untuk bantu anda kurangkan berat badan pada tahun 2019 ini.

1. Tanya diri “why?”:

Sukar menjayakan sesuatu tanpa sebab. Nama pun “azam”. Pastikan ia dekat di hati dan tidak kerana ia trrending.

2. Matlamat yang spesifik.

Kurangkan berat badan satu hal tapi penting untuk anda tetapkan matlamat yang spesifik. Berapa kg dan berapa lama anda ingin beri masa kepada diri untuk mencapainya.

3. Know How!

Penting anda mempunyai know-how untuk merealisasikan matlamat kurangkan berat badan anda. Kalau anda tidak dapat menjawab soalan “Bagaimana kurangkan 5kg berat badan”, saya sangat-sangat syorkan anda langgan pakej lifetime membership saya.

4. Announce Your Goal.

It makes it official dan seolah beri tekanan positif untuk anda merealisasikannya kerana kawan-kawan anda menanti perubahan anda.

5. Positive Surroundings.

Yes anda bersemangat. Yes anda ada azam tapi kalau orang ramai sekeliling anda tidak sehaluan, their “negativity” tends to suck you back into their world. Cuba untuk mendekati diri dengan orang-orang yang kongsi matlamat dan harapan yang sama. Itu lah antara kelebihan program seperti Cabaran 30 Hari bersama saya. Positive surroundings pulls you along.

Nak join program bersama? Jom sertai Cabaran 30 Hari bersama saya yang bakal bermula pada awal tahun ini.

6. Makes Your Happier.

Pastikan azam kurus anda beri semangat kepada anda untuk lakukan perubahan. Kalau ia menambah stres, jadikan anda murung etc, sukar untuk kekalkannya.

7. Mistakes will happen.

Termakan goreng pisang? Kuih? Its Ok! Perjuangan kurangkan berat badan tak sempurna. Kalau is 100% sempurna, sudah pasti ia membosankan dan probably stressful! Relax.

8. Realistic Goals.

5kg satu bulan? 5kg 3 bulan? 5kg 1 minggu? Cakap atau tulis senang tapi realitinya tidak semudah itu. Dalam program Jom Kurus sekalipun, majoriti datang dengan hasrat atau azam yang terlalu besar.

Focus kepada penurunan 0.5kg seminggu pun dah sangat bagus. Kalau anda boleh kekalkan setahun, dah 26kg. Jangan cepat terepengaruh dengan kisah penurunan yang sering viral di social media. Semua orang nak kaya cepat, kurus cepat, berjaya cepat. It does not work that way.

9. Keep it Simple.

Tiada jalan ringkas atau magic pil untuk kurangkan berat badan. Tiada rahsia diet atau senaman terhebat untuk kurangkan berat badan. Weight loss adalah kawalan jumlah pemakanan berbanding pembakaran kalori. Tapi cakap senang: anda perlu memahami keperluan diri. Again langgan membership di sini untuk panduan langkah demi langkah.

10. Suka Hati Kau!

Its your life. Your azam. Your decision. Buat lah untuk diri dan bukan kerana dipaksa orang lain. Jangan ikut azam “kurus” ata trend orang lain. Ia pilihan masing-masing.

BONUS: Its YOU vs YOU

Berbeza dengan ekonomi negara, global warming mahukan gossip selebriti, perjuangan kurangkan berat badan adalah dalam tangan diri anda sendiri. Soalannya: nak ke tak nak!? In any case: You can’t fail if you don’t give up on yourself.