Nadra kurangkan 50kg dalam 15 bulan

Nadhrathul Ain binti Ibrahim

  • Umur: 25 tahun
  • Tinggi: 162cm
  • Berat Asal: 122kg
  • Berat Sekarang: 71.8kg
  • Pencapaian: Kurangkan 50kg dalam 15 bulan.
  • Kerjaya: Pelajar (PHD dalam Business Management UITM Shah Alam)
    .
  • Instagram: @aainnadra
  • Facebook: aain.nadra
  • Facebook Page: fitwithaainnadra

Saya merupakan pelajar semester 2 PHD in business management di uitm shah alam. Istilah kurus tidak pernah wujud dalam kamus hidup saya sebelum ini.

95kg semasa berumur 12 tahun

Berat badan saya ketika berumur 9 tahun mencecah 55kg dan paling mengejutkan saya ketika berumur 12 tahun berat bertambah hingga 95kg. Tapi itu tidak menjadi titik penguat kepada saya untuk berdiet. Bahkan berat saya terus bertambah sehingga mencecah 122kg ketika berusia 24 tahun.

Bohong kalau saya katakan niat untuk kurus tidak pernah singgah di hati saya kerana saya juga mahu kelihatan kurus dan cantik seperti kawan-kawan lain. Tetapi setiap kali diajak berdiet bersama rakan-rakan, saya sering tidak mengendahkan ajakan dan nasihat mereka kerana bimbang saya tidak konsisten berdiet.

Penggemar Fast Food.

Sebelum memulakan diet, saya seorang yang kuat makan dan terlalu gemar makan nasi dan fast food. Sekiranya saya makan nasi, saya masih boleh menghabiskan fast food dan menganggapnya sebagai hidangan sampingan. Saya seorang yang tidak suka bersenam dan susah mengawal nafsu makan terutama ketika sedang stress. Disebabkan stress, saya akan makan hidangan berat walaupun untuk supper meal. Ketika menggunakan produk supplement kurus tersebut saya membelanjakn ribuan ringgit dan menyebabkn saya terpaksa bertungkus lumus berdiet kerana memikirkan jumlah pelaburan besar yang telah saya buat untuk menguruskan badan.

Bermula dengan Atkins

Kesedaran mula timbul ketika bulan Jun 2013 untuk berdiet tetapi disebabkan saya tiada ilmu untuk berdiet, saya telah mencuba sejenis produk untuk menguruskan badan. Ketika menggunakan produk tersebut, saya disarankan berdiet secara ketat dengan mngamalkan diet Atkins.

Alhamdulillah diet tersebut berkesan dan saya memutuskan untuk berhenti menggunakan produk tersebut kerana saya yakin tanpa produk itu saya masih boleh kurus. Saya mula membeli ebook cikgu kevin sejak September 2013 dan mengaplikasi petua cikgu kevin dalam diet Atkins saya. Hati terdetik untuk menyertai Jom Kurus 1 Malaysia Season2 di kawasan Shah Alam tetapi sayangnya ketika itu saya lambat membuat pendaftaran.

Oleh itu saya meneruskan niat tersebut dengan menyertai JK1M season 3. Pemahaman diet saya semakin bertambah setelah membeli ebook cikgu Kevin dan menyebabkan saya menukar cara diet saya dari atkins kepada balanced diet seperti yang diajar cikgu Kevin.

…Suplemen? Yes 8 bulan pertama diet sahaja kerana cetek ilmu…

Belajar cara kawal kalori dan buang gemuk air

Melalui eBook tersebut saya banyak belajar tentang pengiraan kalori yg perlu keluar dan masuk ke dalam badan dan saya lebih peka dalam memilih produk yang rendah jumlah lemak dan kalori. Selain itu saya mengalami masalah gemuk air dan semua tips dari ebook sangat berkesan untuk mengurangkan masalah gemuk air. Seterusnya, saya selalu mengikuti video circuit training dari cikgu Kevin dan mengupah personal trainer untuk menyusun jadual circuit training saya. Setiap kali motivasi dalam diri merudum saya akan terus membaca success story di web pages cikgu Kevin untuk memastikan saya kembali yakin bahawa saya mampu menurunkan berat badan seperti mereka yang telah berjaya.

Group Support JK1M: Tambahan pula, setelah menyertai cabaran JK1M season 3, saya mempunyai support group yang lebih besar menyebabkan hati selalu berkobar-kobar untuk meneruskan misi berdiet.

10 Amalan Diet Untuk Kurangkan Berat Badan

Yes pada peringkat awal saya melakukan diet atkins kerana tidak begitu memahami tentang balance diet. Setelah membaca dan mendalami ebook cikgu Kevin, saya cuba menukarkan cara pemakanan semasa berdiet dan apa yang dapat saya simpulkan ialah konsep diet atkins dan balance diet ada beberapa persamaan dan perbezaan tetapi terpulang kepada kita untuk mengubahsuai dan menyepadankan konsep tersebut dalam amalan diet kita. Point penting dalam berdiet ialah:

  1. Hadkan jumlah pengambilan carbo berbanding protein dan fiber
  2. Pengambilan plain water untuk mendapat urine yang jernih
  3. Amalkan detox process
  4. Jangan skip breakfast
  5. Makan sedikit tetapi kerap
  6. Rehat dan tidur secukupnya pada waktu malam
  7. Kurangkan stress
  8. Jaga portion
  9. Fahami konsep calorie out n in dlm badan
  10. Pilih makanan yg rendah kaori tetapi mengenyangkan berbanding tinggi kalori tapi  tidak kenyang.

Senaman? Untuk senaman, saya lakukan Zumba, circuit training (wajib burpees, jumping jack squat, sumo squat, lunges, and others), abs exercise, jogging and running, hiking.

…Saya ikut pesanan cikgu Kevin untuk amalkan senaman yang pelbagai dan penting yang saya enjoy…

[one_whole boxed=”true” animation=”Fade In” delay=”150″]

6 Tip kepada pembaca yang ingin kurang berat badan?

  • Jangan give up.
  • Fahami konsep diet yang sesuai dengan diri sendiri.
  • Berkawan dengan orang yang mempunyai matlamat yang sama. JK1M merupakan platform yang hebat untuk mencari kawan sekawasan yang mempunyai masalah dan matlamat yang sama.
  • Setiap kali kelaut boleh rujuk kisah kejayaan orang lain di web kevinzahri.com
  • Fahami tentang kandungan berat lemak, air dan otot
  • Banyakkan membaca dan belajar ilmu diet dan aplikasikan apa yang sesuai dengan anda sahaja.

Remember …  jangan give up.

Privacy Preference Center