Pembukaan Gym Malaysia? 10 Tip Untuk Mulakan Semula Rutin Senaman

Yes, finally setelah lebih 150 hari, sektor gym dan fitness di Malaysia buka semula bagi mereka yang are full vaccinated. Dengan pembukaan semula gym disamping kawalan SOP penting kita menjaga keghairahan dalam berdepan senaman yang mungkin ditinggalkan agak lama.

Bagi diri saya sendiri jugak, setelah meninggalkan gym lebih 150 hari dan usia yang makin meningkat, kickstarting semula rutin senaman gym tidak semudah “kacang putih” dan perlukan kesabaran dalam membina semula kecergasan diri.

10 tip mulakan senaman post-lockdown

Dari kisah semalam, di mana saya berjinak semula ke gym buat kali pertama sejak Ramadhan, berikut adalah tip untuk kawal expectation diri dan kawal keselamatan di samping semangat yang pasti berkobar-kobar:

  1. Start Small. Anda tidak secergas dan sekuat seperti pre-MCO. 
  2. Know your limits. 
  3. Pantau heart rate anda sepanjang sessi senaman.
  4. Its ok to say NO jika group workout “memaksa” lakukan senaman yang anda rasa belum bersedia.
  5. Pace Yourself. Jangan terus lepas geram pada permulaan sessi. Know when to recover dan jika perlu, ambil masa extra untuk pulihkan kadar degupan jantung anda.
  6. Jangan lupa bekalan air yang berglukosa untuk hydration dan bekalan tenaga. Oh dan tuala sendiri untuk SOP.
  7. Jangan terpedaya atau focus kepada orang lain. Its YOU vs YOU.
  8. Prioritze safety. Jangan cedera atau berdepan masalah hari pertama.
  9. Leave your EGO at the door.
  10. Rehat atau stop jika perlu atau anda loya, pening atau nak pitam. Minta pertolongan jika perlu.

All in all, enjoy your time back di gym masing-masing. Have fun and sila memantau dan pastikan SOP terjaga demi keselamatan dan manfaat semua orang, termasuk sektor fitness Malaysia. 

Sudah tentu, pengalaman tip-tip akan bergantung kepada individu masing-masing dan menganggap anda telah lama tinggalkan dunia senaman atau senaman rumah anda berbeza dengan senaman gym atau yang bakal disertai semula. Sesuaikan tip-tip ini dengan diri sendiri.

Do share pengalaman anda back in the gym.