fbpx

Azam Fitness 2011? 5 Sebab ramai tidak mencapainya?

Probably ramai pembaca blog saya mempunyai azam tahun baru untuk fitness dan kesihatan anda….for most it its..”tahun ini saya nak cuba kurangkan lemak pada perut dan peha” atau “this is the year where I will be fit and nbe serious about my health” dan macam-macam lagi.
Tapi, kenapa ramai yang gagal dalam usaha mereka untuk merealisasikan azam tahun baru? Biar saya terangkan:

5 Sebab Ramai Gagal Mencapai Azam Fitness 2011

  1. Kita tidak sukakan perubahan: Tiada siapa yang sukakan perubahan- contohnya menukar sarapan lazat yang telah anda nikmati selama bertahun-tahun. Its hard to break habits…lagi2 if we are perubahan yang drastik kepada cara pemakanan dan gaya hidup. Some of us may be able to bear the changes untuk jangka masa pendek..tetapi gagal over time kerana bosan.
    My advice? Lakukan perubahan dengan perlahan-lahan or make changes one at a time. As you adjust to those changes, continue on making changes. Yang penting adalah progress dan perubahan untuk jangka masa panjang.
  2. Tiada kesabaran: Kita semua inginkan results yang cepat…..tetapi ingat! Mungkin it has taken you 12 years untuk menambahkan berat badan anda, so sekarang tiba-tiba nak perbubahan dalam masa 12 minggu? Ini tidak praktikal sama sekali.My advice? Sabar lah wahai manusia ku..hahahah…..bukan tak boleh melakukannya dalam 12 minggu tetapi kebanyakkan daripada kita semua tidak mempunyai disiplin dan know-now untuk menjayakannya. Jika anda berjaya sekali pun, macamane dengan amalan pemakanan dan senaman selepas itu. Take your time…you have an entire lifetime to make it happen.
  3. Matlamat tidak realistik: Ini berpunca kerana terlalu banyak menonton TV atau muka depan sesebuah majalah. Ramai yang ingin kelihatan menarik seperti model. Adakah ini munasabah ? Tentu sekali, Cuma ia akan mengambil masa.My advice? Be practical. Carilah matlamant yang serasi dengan kehidupan, umur dan gaya hidup anda. Also mulakan dengan matlamat sederhana, reach those targets dan teruskan usaha anda.
  4. Tiada panduan: Sama seperti memandu dalam gelap tanpa peta ( panduan ), Hanya menyerah kepada nasib untuk mencapai matlamat anda.My advice? Anda memerlukan panduan. Kalau tiada ahli keluarga atau kwan yang sesuai, dapatkan panduan daripada orang yang berkelayakkan. People like me, can help you analyze your current lifestyle dan tentukan matlamat yang munasabah.
  5. Kurang pengetahuan:Ini lebih kurang sama dengan “tiada panduan”. You need know how untuk mengawal “nasib” berat badan dan kesihatan anda. Its not about luck. Sesetengah orang menunjungi gim hari2 tetapiu masih gagal dalam usaha mereka untuk mencapai azam mereka. Why? Sebab tiada know-how dan melakukan perkara di gim yang bercanggah dengan matlamat mereka.My advice? Get some reference guide and know-how. Dapatkan eBook panduan kurangkan mahupun penambahan berat badan dari saya. Knowledge is power.

Privacy Preference Center