fbpx

10 Tips Motivasi Kurangkan Berat Badan

Nak kurangkan berat badan tetapi kurang semangat or motivasi? Berikut adalah 10 tips mudah to help you out:

  1. 1.

    Be Realistic! Pastikan goal weight loss anda realistic. Mulakan dengan matlamat dengan kecil seperti 1kg dalam masa 2minggu.

  2. 2.

    Baju Lama! Buka almari dan keluarkan baju lama anda yang cantik tetapi tidak muat lagi. Jadikan ia sebagai azam untuk anda so that one day you can wear them again.

  3. 3.

    Beli Buku! Keluar dari rumah dan beli buku atau ebook. Dengan pembelian buku, ia boleh menjadikan pendorong semangat untuk mulakan “kehidupan” yang baru.

  4. Buku yang mana satu? Pastilah ebook “Kurangkan 5kg Dalam Masa 5 Minggu” untuk RM20. Dapatkannya online di sini.

  5. 4.

    Jangan terlalu drastik! Bila menyusuan jadual pemakanan ataupun senaman yang baru, jangan terlalu drastik. Buatlah perubahan yang sederhana supaya ia tidak memberikan shock kepada diri anda.

  6. 5.

    Dapatkan Inspirasi. Get inspiration daripada mereka yang telah berjaya mengurangkan berat badan. But pastikan case study berkenaan relevant dengan gaya hidup anda. Example, kisah Hafiz kurang 12kg dalam 11 minggu atau Adalina kurangkan 25kg boleh dijadikan inspirasi tetapi jangan tertipu dengan produk2 komerisal and TV.

  7. 6.

    Keep track! Mulakan blog atau journal sendiri adalah idea yang bagus. Ia menunjukkan committment anda kepada matlamat dan forces you to keep track as orang ramai semuanya ingin mengetahui progress anda.

  8. 7.

    Gambarkan Diri. Bayangkan diri anda apabila sudah kurus dan kelihatan mantap …. imaginasi anda perlu menjadi pendorang utama sebagai goal setter. Selepas anda bayangkan diri anda yang kurus, fix that image in your head dan mulakan transformasi anda. It is never too late to start!

  9. It is never too late to start. Jangan lengahkan masa lagi. Andalah pendorang dan motivator diri anda yang nombor satu!

  10. 8.

    Kaji Selidik! Buatlah research mengenai keburukkan, penyakit dan macam2 masalah yang boleh dihadapi sekiranya anda tidak mengurangkan berat badan ke tahap normal. Let that be your motivation to lose weight.

  11. 9.

    Jangan Simpan Makanan Ringan Di Rumah! Makanan ringan adalah pitfall atau kelemahan semua orang. Sebagai langkah permulaan, “buang” segala makanan ringan. Aktiviti membuag snacks pun sebenarnya can be symbolic dan motivasikan anda. Just do it!

  12. 10.

    Dapatkan Jurulatih! Sekiranya anda mampu, dapatkan seorang jurulatih peribadi (seperti saya) untuk membimbang dan motivasikan diri anda. Bila memilih seorang trainer, pastikan anda selesa dengan cara dan philosophy mereka and yeah, tidak perlu engage trainer sampai bila2 – 1-2 session pun ok to get you started.

Privacy Preference Center